Gojibær - naturens sunneste bær!

Jeg har kjøpt en pakke gojibær. Hvordan uttaler man det? Er det ?go-dzi? eller ?go-ji??
(Jeg beklager kvaliteten på bildene - webkamera! Jeg finner ikke kabelen til speilrefleksen <'3)

Uansett, her er et lite "review" av det, pluss litt informasjon.

Innpakning:
Fin og moderne pose, med sånn 'åpne-lukke' ziplock ting.Det er pluss. Den første pakken jeg kjøpte var en billigere en, kjøpte bare for "å prøve". Var redd for å bruke 69 kr på noe jeg kanskje ikke kom til å like. Uansett, den første var kun en pose, og jeg måtte bruke en type klype for å holde den lufttett. Så det er et stooort pluss at denne er åpne-lukke. 

Lukt:
Wow! Det første som slo meg da jeg åpnet en pose med gojibær for første gang var... te?! Det lukter te! Klarer ikke å beskrive det annerledes. Vanlig, earl grey tea. Kanskje litt søtere, vel å merke. Men det lukter virkelig... te? Snodig!

Konsistens:
Bærene har en ganske rar konsistents - som jeg liker! De er seige, saftige, men samtidlig tørre. Tror det er frøene inni som bidrar til den tørr-aktige smaken, hvorav selve frukten er det seige. Og så er de jo tørket.

Smak:
Smaken er vanskelig å beskrive. De smaker ikke så veldig mye annerledes enn de lukter. Tar du ett bær, og tygger på det, smaker det nesten ingen ting. Smaken kommer liksom etter en stund, så du må tygge litt for å få ut den gooode smaken. Anbefaler å ta et par, 3-4 bær om gangen. Eller nyte ett og ett. Nå sa jeg megselv imot, gjorde jeg ikke?
Selve smaken er beskrevet som krydder- og søtaktig. Har ikke så mye mer å si på det. En egen smak, det er det. I starten syntes jeg bærene var litt bitre, men etter hvert begynte jeg å virkelig DIGGE dem. Herlig med en liten neve gojibær i timen når læreren plaprer i vei, og man begynner å bli riktig så tørr i munnen av å sitte å høre på.

Konklusjon:
Ja, ja og ja! Disse er virkelig kjempegode! Og så sunn-subbedi-sunnsunne;

"Goji bær inneholder 18 aminosyrer inkludert de 8 essentielle, 21 mineraler, bla sink, jern, kobber, kalsium, germanium, selen og fosfor, vitaminene B1, B2, B6, C og E, 8 polysakkarider, 6 monosakkarider, 5 umettede fettsyrer og 5 karotenoider. Gojibær er spesielt rike på karotenoider som betakaroten og zeaxanthin"

Kilde: http://www.nutrivita.no/ds_product_info.php/products_id/325 (står mer på siden!)



Håper du greier å lese dette...

Så hva venter du på? Lang ut de 70 kronene du ellers ville ha brukt i to runder på nærbutikken, ta  turen innom Sunkost og kjøp!

Én kommentar

Silje Silje

29.aug.2010 kl.22:03

Du kan også gjerne bløtlegge dem i litt kaldt vann i en liten time, da blir de enklere å fordøye :-) Også er de gode å lage te av. Varmt vann, litt sitron og gojibær. Har du kokosolje kan du ta i en liten dæsj av det og, smaker veldig godt.

Skriv en ny kommentar

Kommentarer som "stem på meg" eller "fin blogg, se min?" blir ikke godkjent! :o)
hits